Gå til hovedindhold

Børnehuset & Mariendal

Et godt udgangspunkt for både helt små og lidt større børn

  • Læs op

Indhold

    Børnehuset & Mariendal er en særlig integreret daginstitution. Vi har to vuggestuegrupper, to børnehavegrupper og en special afdeling med ti børn med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Børnehavebørnene kører dagligt til Mariendal strand.

    I Børnehuset & Mariendal skaber vi rammer for gode børnefællesskaber med plads til udvikling for alle børn. Vi arbejder med en anerkendende pædagogik, der sikrer at alle børn oplever sig set, hørt og forstået, både som individ og som del af et bæredygtigt børnefællesskab. 

    Vi er en imødekommende institution med plads til nærvær, glæde, venskaber og forskellighed. Vi prioriterer udeliv, ture ud af huset, dialog med børnene, fællesskabet og sjov og ballade. Det handler om at gøre børnene parate til livet som selvstændige livsduelige individer.

    Forrige Næste

    Vi har to vuggestuegrupper i huset, med god atmosfære og hyggelige legekroge. Vi har en skøn og varieret legeplads med god plads og rige muligheder for motoriske udfordringer og fordybelse i mindre grupper. 

    For os er det vigtigt at være udenfor så meget som muligt. Naturen er vores udgangspunkt, og vi trækker gerne vores inde-aktiviteter med udenfor.

    For at skabe tryghed for det enkelte barn er hvert barn tilknyttet en gruppe med to faste pædagoger og en medhjælper. Det er med til at give børnene en tryg tilknytning og en genkendelig hverdag hvor børnene ved hvor deres primære base er. 

    I huset arbejder vi meget på tværs og laver aktiviteter på tværs af børnegrupperne i løbet af dagen. Det gør vi for at styrke sammenholdet i hele huset både blandt børn og voksne, samt at tilgodese at alle børn får mulighed for at skabe venskaber med jævnaldrende.

    Vi bruger også fællesskabet til at lette overgangen fra vuggestue til børnehave, og tager ofte med børnehavebørnene på tur til Mariendal.

    Vores fysiske indretning tager højde for børn med funktionsnedsættelser. Det kan ses i områderne til leg, læring, gruppeaktiviteter, hygge, spisning og meget mere. En tydelig opdeling hjælper barnet til at afkode "hvad skal jeg her".

    Vores dejlige hus er indrettet med bl.a. motoriksal, krearum og et sansende baderum. Vores udendørs legeplads byder på både trampolin, gynger og klatrehus.

    Vi tager gerne på ture på gåben eller med ladcyklen, her gør vi især brug af de omkringliggende legepladser, parker, skov og strand. Og så er vi jo så heldige, at kunne tage bussen med børnehavebørnene til Mariendal.

    Naturbørnehaven Mariendal er børnehaveafdelingen til Børnehuset & Mariendal. Det vil sige, at børn der har gået i vuggestue i Børnehuset og fortsætter i børnehaven, automatisk tilknyttes Mariendal. 

    For øjeblikket er der 40 børnehavebørn. De bliver hver morgen kørt med bus fra Langenæs allé 29 til Mariendal og tilbage igen om eftermiddagen, en tur på ca. 10 km.

    Afgang kl. 8:45. Vi er tilbage igen kl. 15:00 og fredag kl. 14:30

    Naturbørnehaven Mariendal ligger i naturskønne omgivelser ved Mariendal Strand syd for Aarhus. Naturen danner ramme om vores daglige aktiviteter, hvor vi har fokus på et bæredygtigt miljø for børn og personale

     

    Natur og udeliv

    Mariendal er en naturbørnehave. Det betyder at naturen og udelivet danner rammen om de daglige aktiviteter. Vi arbejder med små og store kredsløb og tager udgangspunkt i naturens årstider.

    Vi arbejder ud fra et årshjul, hvor de pædagogiske aktiviteter, traditioner og tilbagevendende arrangementer står opført. Vi informerer desuden løbende på Aula om vores læringsfokus, temaer og aktiviteter.

    Herudover har vi kvartalsvis skriv på Aula, der informerer, perspektiverer og giver indblik i den pædagogiske hverdag i Mariendal.

    Sådan ser her ud

    Mariendals 40 børnehavebørn er opdelt i tre aldersvarende grupper Smutugler, Hasselmus og Spidsmus hver især med faste voksne tilknyttet.

    Vi er stort set altid ude, men råder også over lokaler, vi kan vælge, når det understøtter en given aktivitet. Lokalerne er indrettet som forskellige læringsrum, der er:

    • Kreativt værksted
    • Dyrerum
    • Køkken/fællesrum
    • Krop og bevægelsesrum
    • Rum til store fælles samlinger.

    Ude har vi indrettet os med blandt andet:

    • Et stort bålhus og et udendørs bålsted
    • Mudderkøkken
    • Urtehave
    • Forhindringsbaner
    • Legehuse
    • Trægynger
    • Insekthaver
    • Grøntsagsbede
    • Klatretræer
    • Snitteområde
    • Hængekøjer/tipi 

    Vi har stranden tæt på, og her kommer vi ofte for at finde spændende sten, og når årstiden tillader det, sopper vi.

    Vi har vores egen køkkenhave, som børnene er med til at tilså, passe og høste og giver supplement til vores torsdags bålsuppe. Frugtlunden giver også mange gode stunder, når stikkelsbærrene, skovjordbærrene, blommerne, solbærrene og æblerne skal høstes.

    Knasten er en special afdeling normeret til 10 børn med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse. Pladserne visiteres via PPR  efter servicelovens §82. Knasten har egne lokaler i Børnehuset, men benytter også husets øvrige lokalefaciliteter.

    Knastens børn er fordelt på 2 stuer, Rødderne og Spirerne – vi arbejder som en helhed og laver mange aktiviteter på tværs af stuerne. Vi benytter os af muligheden for at bruge hele huset samt naturbørnehaven, og lave inkluderende børnefællesskaber, når det giver mening for det enkelte barn.

    I Knasten er det en dyd at øve sig og udvikle sig hver dag. Vi er optaget af, at alle børn skal føle sig trygge og derfra turde udforske verden.

    Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn – hvad det kan og har brug for. Vi er optaget af, at hvert barn skal have de bedste muligheder for at udvikle sig i sit eget tempo. Vi giver børnene mulighed for at øve sig i det, der er svært, og mærke succes med at de lykkes.

    Hverdagen er præget af tydelige rammer, struktur, forudsigelig og fyldt med gentagelser. Vi bruger visuelle støttesystemer, time-timer og har klare daglige rutiner og tilrettelægger dagene, så de passer til børnenes udviklingsmæssige niveau. Gennem deltagelse i en tryg og forudsigelig dagligdag, tilegner barnet sig viden og færdigheder. Dette sker både gennem leg og strukturerede aktiviteter, 1:1 med en voksen og i fællesskaber med de andre børn.

    I Knasten har vi fokus på, at børnene har meget forskellige udviklingsprofiler. Dagligdagen tilrettelægges så barnet har mulighed for at deltage i forskellige typer af aktiviteter med dets særlige forudsætninger og læringsstil. Vores afsæt for tilrettelæggelse af pædagogisk praksis er barnets interesser, motivation, kompetencer, og ressourcer. Alle børn har deres eget ugeskema således, at deres dage er forskellige med vekslende aktiviteter.

    Alle børn har en handleplan og vi arbejder med små mål med god mulighed for succes for det enkelte barn. Det kan både være socialt eller personligt. Vi har fokus på det positive med ønsket om at forstærke den adfærd, vi gerne vil have mere af. Vi bevarer roen og søger at forstå barnets reaktioner, før vi reagerer.

    Sprogarbejdet i Knasten

    I Knasten har vi stor fokus på at alle børn har ret til et sprog. Derfor er sprog og kommunikation en stor del af børnenes dag.

    Alt sprogarbejde i Knasten tilrettelægges altid med udgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger.

    Sprog er ikke kun det talte sprog men lige så vigtigt det nonverbale, det visuelle med billeder/ piktogrammer eller med konkreter. Ligeledes er der en stor del sprog og kommunikation i vores mimik og kropssprog.

    Vores overordnede mål er at have et højt niveau af sprogstimulering indbygget i vores pædagogiske aktiviteter og et sprogligt fokus i dagligdagens rutiner. Det fordrer bl.a. at der appelleres til alle sanser, når det drejer sig om sprogtilegnelse. Vores ønske for alle børn i Knasten er at finde ind til den bedste måde for det enkelte barn at kommunikere og udtrykke sig på. Vi ønsker at skabe de bedste betingelser og muligheder for at kunne kommunikere for alle børn, så de kan blive forstået af, gøre sig forståelige og påvirke deres omgivelser.

    Alle børn har 1:1 kontakt med en voksen hver dag. Vi prioriterer højtlæsning og alle børn får læst eller fortalt historier/rim remser hver dag, ligesom vi dagligt prioriterer sang og sanglege med fagter.

    Terapeuter

    Vi har et tværfagligt samarbejde med Børneterapien og vi har tilknyttet en fysioterapeut, en ergoterapeut og en musikterapeut. Dit barn vil kunne modtage terapi i en eller flere perioder af tiden i Knasten. Det kan både finde sted som individuelle forløb eller gruppeforløb. Det er ikke alle børn, der får tilbudt specifik terapeutisk indsats. Behovet bliver løbende vurderet på baggrund af faglige undersøgelser og observationer.

    Børnehuset & Mariendal rummer 24 vuggestuebørn og 40 børnehavebørn, herudover 10 børn med vidtgående fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Hvert barn er tilknyttet en af huset grupper med faste voksne, som også er dem, der har den primære kontakt med forældrene til barnet.

    Vi har i det daglige et tæt samarbejde i hele huset, hvilket betyder at personalet i både vuggestuen, børnehaven og Knasten kender til alle børn og de daglige rutiner.

    Vi arbejder ud fra et fælles årshjul, hvor pædagogiske aktiviteter, traditioner og tilbagevendende arrangementer står opført. Du kan finde årshjulet rundt omkring i afdelingen. Vi informerer desuden løbende på Aula om vores læringsfokus, temaer og aktiviteter.
    Ikke to dage er ens, men vi har en fast struktur, der er med til at sikre, at dagen glider. Både for os og de afdelinger vi arbejder tæt sammen med.

    Hverdagen:

    Kl. 6.30 - 7.15

    Børnehuset & Mariendal og Knasten åbner. Der serveres morgenmad.

    Kl. 7.30

    Legepladsen åbner, og vi går alle ud, legestationer igangsættes

    kl. 8.30 

    Børnehavebørnene samles og går til bussen for at køre til Mariendal.

    Kl. 9:00

    Vuggestuebørnene tilbydes et let måltid. 

    Kl. 9.00 - 10.45

    Pædagogiske aktiviteter. Oplysninger herom finder I på Aula.

    Kl. 10.30 - 12.00 Samling og frokost for vuggestuen. Børnene puttes.

    Kl.  12.00 - 13.30

    De fleste vuggestuebørn sover til middag. De yngste i vuggestuen leger i grupperne.

    Kl. 13.30 - 14.30

    Vuggestuebørn spiser eftermiddagsmad fra køkkenet.

    Kl. 14.30 - 16.30

    Børnehavebørnene kommer retur fra Mariendal og der er leg/fælleslege på legepladsen.

    Kl. 16.30 - 17.00

    Afdelingen lukkes gradvis af

    I Børnehuset har forældrene tilvalgt kostordning. Maden bliver tilberedt i køkkenet i Børnehuset.

    Vi har stort fokus på kost og kvalitet, hvilket betyder, at alle børn hver dag får serveret et sundt og velsmagende middagsmåltid, der er lavet fra bunden af gode råvarer. Køkkenet har det økologiske guldspisemærke, som betyder, at 90 – 100 % af maden er økologisk.

    Det fælles måltid er med til at danne og styrke børnefællesskaberne, fremme børnenes lyst til at spise og smage på ny og måske anderledes mad.

    Vi vil gerne være med til at understøtte udviklingen af sunde og gode spisevaner, og vi tilbyder derfor ikke kage, slik og is, men serverer sunde alternativer i stedet

    Eftermiddagsmåltidet er ikke med i kostordningen, men kan vælges til mod merbetaling.

    Særlige hensyn

    Hvis vi skal tage særlige hensyn, fx til børn med mælke-, gluten- eller andre fødevareallergier, bedes forældrene give besked om det til personalet og aflevere en lægeerklæring.

    Vi stemmer om det

    Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Forældresamarbejdet er en vigtig og naturlig del af vores pædagogiske faglighed. Jeres barns trivsel og udvikling er derfor en fælles opgave, som vi drøfter og tager vare på i fællesskab, så børnene får så godt et fundament som muligt. Vi forventningsafstemmer fra det første møde og løbende med forældrene.

    Oversigt over fastlagte møder:

    §  Intromøde inden eller kort tid efter barnet starter.

    §  3 måneder efter barnets start afholdes forældresamtale, hvor der udarbejdes en handleplan for barnet.

    §  En gang årlig afholdes der statusmøde med deltagelse af forældre, børnehave og eksterne samarbejdspartnere.

    §  For kommende skolebørn afholdes der en skolekonference med deltagelse af forældre, børnehave og eksterne samarbejdspartnere.

    Øvrige forældresamarbejde:

    §  Daglig information via AULA

    §  Telefonmøder

    §  Løbende forældresamtaler efter behov

     

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

     

    I Børnehuset arbejder vi i det daglige med den styrkede pædagogiske læreplan med udgangspunkt i de gældende læreplanstemaer. Vi understøtter børns brede læring, herunder nysgerrighed, lyst til at eksperimentere, gåpåmod, kreativitet, bevægelse og selvværd.

    Vi ser omsorg og tryghed som en forudsætning for trivsel, udvikling, læring og dannelse hos barnet.

    Vi har fokus på:

    • Glade og sunde børn med selvværd
    • Robuste, livsduelige og kreative børn, der er rustet til fremtidens udfordringer
    • Børn der oplever medborgerskab og bruger det
    • Børn der deltager i og inkluderer hinanden i fællesskaber

    I dagligdagen har vi fokus på alt det der lykkedes, vi italesætter ressourcer, og vi møder børn, forældre og hinanden med positive forventninger. Vi arbejder på at organisere en overskuelig hverdag med plads til små fællesskaber, og vi vægter, at børnene præsenteres for mange forskellige læringsmiljøer.

    Vi har en ressourceorienteret tilgang, hvor vi tilrettelægger den pædagogiske indsats efter det enkelte barns behov og udviklingspunkter. Hvert barn er et unikt individ med hver deres nærmeste udviklingszone.

    Legen

    Legen er fundamentet for barnets sociale læring og udvikling. Vi skelner særligt mellem tre former for leg:

    • Den voksenstyrede leg, hvor den voksne sætter rammen og går foran
    • Legen, hvor vi som voksne støtter og guider barnet
    • Den spontane og selvorganiserede leg, hvor det er det kreative og eksperimenterende, der driver barnet.

    Bæredygtighed

    Et andet pædagogisk nøgleord er bæredygtighed. Det gælder både den miljømæssige bæredygtighed, der handler om vores tilgang til materialevalg, opmærksomhed på genbrug, energiressourcer og affald i naturen etc. og den sociale bæredygtighed, der afspejler sig i, at de aktiviteter og samværsrelationer, der finder sted, skal give mening for det enkelte barn og udvikle barnets handlemuligheder i forhold til at indgå i sociale sammenhænge.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under ”Fælles i dagtilbuddet”, hvor du også finder vores pædagogiske læreplan:

    Dit barns udvikling og trivsel

    Sidst opdateret: 4. juli 2024